Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) złożyło wniosek o podniesienie o dwa lata wieku emerytalnego dla pilotów komercyjnych. Piloci mieliby odchodzić na emeryturę w wieku 67 lat – wniosek zostanie rozpatrzony wrześniowym Zgromadzeniu Ogólnym Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO).
W obliczu niedoboru dostępnych pilotów w porównaniu ze wzrostem popytu spowodowanym rozwojem sektora lotniczego, IATA apeluje do globalnego organu normalizacyjnego o poparcie podniesienia górnej granicy wieku pilotów do 67 lat, pod warunkiem, że drugi pilot ma mniej niż 65 lat. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego po raz ostatni zmieniła globalny standard dotyczący przejścia pilotów na emeryturę w 2006 roku, przesuwając wiek z 60 na 65 lat. Decyzja ta została częściowo oparta na „nowoczesnych danych epidemiologicznych”, które wykazały, że ludzie pozostają zdrowi znacznie dłużej, niż jeszcze paręnaście lat wcześniej.
Zrzeszenie, które reprezentuje ponad 350 przewoźników lotniczych, nie proponuje żadnych nowych analiz opartych na danych, aby uzasadnić tę zmianę, ale opowiada się za „systemem standaryzowanego gromadzenia danych na temat stanu zdrowia i wyników związanych ze zdrowiem we wszystkich grupach wiekowych pilotów”. Dane powinny „co najmniej” obejmować stan zdrowia, medyczne powody przejścia na emeryturę lub utraty certyfikatów, „oraz dane dotyczące bezpieczeństwa i wydajności podczas lotu [dla wszystkich zdarzeń]”.
Propozycja IATA, która ma zostać omówiona na 42. Zgromadzeniu Ogólnym ICAO, rozpoczynającym się 23 września, nawiązuje do podobnych postulatów z ostatnich lat, w tym do działań w USA, które zwolennicy przedstawiali jako prosty sposób na zrekompensowanie niedoborów pilotów, choć znajdują się także związki oponentów, które twierdzą, że niedobór pilotów do mrzonka. Propozycja IATA, która dotyczy „międzynarodowych operacji komercyjnego transportu lotniczego z udziałem wielu pilotów”, stanowiłaby ważny krok w kierunku wyeliminowania argumentu o globalnych standardach.
Wniosek Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych – jak wskazuje samo stowarzyszenie – dot. podniesienie limitów wieku pilotów CAT (Komercyjnego Transportu Lotniczego), aby umożliwić większej liczbie pilotów kontynuowanie pracy, jest zgodny z 15 z 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych, w tym z inicjatywą Programu Następnego Pokolenia Specjalistów Lotnictwa, mającą na celu zapewnienie wystarczającej liczby wykwalifikowanych specjalistów lotnictwa na przyszłość, niezależnie od tego, czy rekrutuje się starszych kandydatów, czy zatrzymuje się w pracy obecnych pilotów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.